2012. március 6., kedd

Lekváros bukta és kakaós virág

Megint keltet sütök és, hogy ne legyen unalmas az amúgy megunhatatlan bukta most más formát választottam neki. Tészta a nálam hagyományos kelt recept.
hozzávalók:
1 kg liszt
20 dkg margarin
1/2 l tej
3 ek. cukor
4 dkg élesztő
1 tk. só
3 tojás sárgája
töltelék:
2 ek. kakaó
2 ek. cukor
5 dkg margarin
2 narancs reszelt héja
3 éves kemény meggylekvár (saját)
kenéshez:
1db egész tojás
 Keverőtálba teszem a lisztet, tojások sárgáját, tejben elkevert cukrot és sót a langyos margarint de csak 15dkg-ot, mert félreteszek belőle 5 dkg-ot a kenéshez. Végén beleöntöm a langyos cukros tejben felfuttatott élesztőt és jól kidolgozom a tésztát. Meleg helyen letakarva pihentetem, míg jó duplájára kel. Ezután deszkára borítom, kinyújtom és megkenem a félretett 5 dkg margarinnal, majd egy kevés cukorral megszórom és feltekerem mint a bejglit úgy, hogy a két végét aláhajtom. Most már a deszkán hagyom és letakarva ismét pihentetem. Egészen addig míg el nem dől mint a krumplis zsák.
Közben elkészítem a tölteléket. Kakaót, margarint, cukrot és reszelt narancs héjat összekeverem kevés vizet is teszek hozzá, hogy jól kenhető legyen.
 Tésztát kinyújtom és kicsit kevesebb mint felénél elvágom. Ez a kisebb darab lesz a kakaós. Hosszúkásra nyújtott tésztát megkenem a kakaós masszával, majd feltekerem és kör alakban a két végét összenyomom. Sütőpapíros tepsire helyezem és 3-4 cm távolságban bevagdosom úgy, hogy kicsit a belső fele egyben maradjon. Ezeket a szeleteket egyenként elfektetem, közben minden ötödiket a kör belsejébe fordítom. Így keléskor kitölti a közepét.
Maradék tésztát feldarabolom, mindegyikre lekvárt teszek és feltekerem. Ezeket kuglóf formába körbe rakom. Ami nem fér bele azt hosszúkás sütőformába teszem egymás mellé. Tészták így még fél órát pihennek. Közben előmelegítem a sütőt 200 fokra. Mielőtt beteszem sülni megkenem a tetejét felvert egész tojással.
Forró sütőben hőlégkeverésnél 15 perc alatt készre sütöm. Mikor megsült kiveszem, tetejét kevés cukros tejjel megkenem és néhány percre visszateszem a meleg de már kikapcsolt sütőbe. Ettől gyönyörű fényes lesz.
Ha átfordítanám akkor látszana a kuglóf formája. Így is nagyon szép.
Kelt tésztát (mást sem) nem szoktam túl édesíteni, akinek ennyi kevés tegyen bele több cukrot.

Nincsenek megjegyzések: