2013. február 2., szombat

Zsidókalács


Medve ma előbújt a barlangjából, de szerencsére nem látta meg az árnyékát. Bundája viszont nagyon elázott, hacsak nem vett magára esőkabátot. Reggel óta esik az eső olyan közepes intenzitással (ahogy a meteorológusok mondanák). Jó lenne belőle néhány órányit eltenni a nyári száraz napokra, ugyanis most szerintem ennyi már elég lenne. Tegnap és tegnapelőtt gyönyörű tavaszias idő volt, de ilyenkor még nem érdemes és nem is tudok semmit csinálni a kertben, mert még nincs vége a télnek. De egyvalamit igenis lehet, lefényképezni a hóvirágot, ami kertünkben már szépen nyílik.
Ilyen esős időben pedig megint csak a konyhában kötök ki. Reggel eldöntöttem, hogy ma megsütöm azt a zsidó kalácsot, aminek a receptjét néhány hete írtam be a saját receptes füzetembe.
hozzávalók:
25 dkg liszt
2 dkg cukor
1 dkg akácméz
1/2 tojás
1,5 dkg élesztő
1 dl langyos víz
3 dkg vaj
3 g só
kenéshez: 1 db tojás és 1 ek. tej
Tetejére kerülhet mák és szezámmag.
1. Langyos mézes vízben elkeverem az élesztőt, keverőtálba teszem az összes hozzávalóval és kelt tésztát dagasztok.
2. Letakarva 30 percig pihentetem.
3. Három felé osztva egyenként gömbölyítem, és így 10 percig pihentetem.
4. Kb. 70 cm hosszú hengereket sodrok lisztes deszkán. ( Rövidebb is jó, én nem mértem.)
5. Hármas fonást készítek és a végét aláhajtom.
6. Tepsibe rakom és 10-15 percig pihentetem.
7. Ezután tetejét tojás-tej keverékkel lekenem alaposan (én kétszer kenem). Tetejét szezámmaggal és mákkal megszórom, majd bekapcsolom a sütőt 180 fokra.
Tészta addig pihen. Majd a meleg sütőbe teszem és 25-30 percig sütöm.
Miért is lett nekem két ekkora kalácsom.? Mert dupla mennyiséget csináltam, ugyanis ezzel a géppel kis adagot nehezebb dagasztani. Kell egy bizonyos mennyiség, hogy jól kidolgozza a tésztát.

Nagyon finom foszlós lett.

1 megjegyzés:

Orsi írta...

Nagyon szépen sikerült, most elfogadnék belőle egy szeletet!