2011. március 2., szerda

Szalagos fánk

Hamarosan véget ér a farsang időszak, és még nem sütöttem fánkot, pedig ilyenkor ez nem maradhat el. Tegnap este elhatároztam, hogy ma összedobok egy adagot. Ez egy régi jól bevált recept, amit már több mint harminc éve így készítek. Annyi a változás, hogy régen fakanállal vertük, (dagasztottuk) a tésztát, ma pedig géppel.

 hozzávalók:
 1/2 kg liszt
 2 dkg élesztő
 2,8 dl tej
 5 dkg porcukor
 5 dkg vaj (nálam margarin)
 3 tojás sárgája
 1 citrom reszelt héja
 pici só
 2 ek. rum
 Sütéshez olaj.

 Élesztőt langyos cukros tejben felfuttatom. Hozzáadok 1 kanál porcukrot és 3 kanál lisztet. Fél sűrű kovászt készítek. Ezután hozzáadom a többi porcukrot, a tojás sárgákat, a vajat, pici sót és a rumot. Jól összedolgozom, majd a lisztet és a langyos tejet, hogy kissé lágy tésztát kapjak. Ezzel  tíz percig dagasztom. Keverőtálban pihentetem míg duplájára kel.
Ezután újra dagasztom megint tíz percig, majd letakarva ismét pihentetem akár egy órát. Mikor jól megkelt deszkára borítom. Ellapítom kézzel, majd kiszaggatom. Így is pihentetem legalább húsz percet.
Forró olajban sütöm úgy, hogy a deszkán lévő fele kerüljön a lábasban felülre, miközben a közepét ujjammal jól összenyomom. Én úgy szoktam, hogy olaj próbát csinálok. Először egy darabot teszek bele, tesztelve az olaj hőmérsékletét.( Ezt az első darabot Orsikám mindig Te szoktad megenni.) Fedő alatt sütöm, majd mikor megfordítom már nem teszem rá a fedőt. Nem szabad, hogy túl forró legyen az olaj, mert nyers marad a közepe. Végén porcukorral meghintem. Nagyon finom sárgabarack lekvárral, de most először ettem zöld paradicsom lekvárral. Ezzel is ízlett.

2 megjegyzés:

Orsi írta...

Gondolom, most Lili cica ette az elsőt. :)

elaca írta...

Kovásszal nem ment volna_? Élesztő nélkül......