2011. február 16., szerda

Dán édes zsömle

Ennek a zsömlének nem csak a neve dán.
Ahogy szokták mondani (írni), származási helye: Dánia, Aalborg.
Ane, dán háziasszony, két kisgyerek anyukája sütötte ezt a zsömlét, mikor Orsi náluk járt. Persze rögtön recept elkérése lett a folytatás. Mikor erről tudomást szereztem, azonnal nekem is kellett, hogy én is kipróbálhassam. (Gyorsan terjedt,mint a pletyka) Dániában ezt gyerek zsúrok alkalmával sütik, amit kettévágva, megvajazva kakaóval kínálnak a kis vendégeknek. (Persze nagyok is fogyaszthatják.) Ez egy nagyon finom, puha, laza szerkezetű zsömle. Azoknak az időseknek, akiknek rágási nehézségei vannak, szívesen ajánlom.

hozzávalók:
5 dkg élesztőnek az 1/4része
1 dl cukor
1/2 l víz
1 tk.só
1 dl olaj
80-100 dkg liszt

 Az élesztőt 1 dl cukorral összekeverem, amíg teljesen lágy nem lesz. (Igen, ez folyékony lesz.)
 1/2 liter langyos vízbe 1 tk. sót és 1 dl olajat öntök, majd összekeverem az egészet. Hozzá adagolom a lisztet, és jól kidolgozom kelt tészta állagúra. Nekem a PROFI lisztből pont 1 kg kellett.
Duplájára kelesztem  legalább fél napig. Én a keverőtálban hagyom.
Ezután labdákat tépek belőle, kicsit gömbölyítve sütőpapírra rakom. Nekem 22 db lett.
Felét hosszúkásra nyújtom, és ezekre csomót kötök.
További 1 órát pihen és tetejét tojással megkenem. (Én egész tojást szoktam jól felverni.)
Előmelegített sütőben  8-10 percig sütöm.

Nincsenek megjegyzések: