2011. február 14., hétfő

Torta kenyér

Örömmel tudatom családommal, rokonaimmal és ismerőseimmel, hogy ma sem halunk éhen.
Déli 12 órakor megszületett (kivettem a sütőből, majd a kerámia tálból) eme gyönyörűség.
Születési súlya 1,5 kg.
Elbújva a hűtőszekrényben ráakadtam egy kispohár joghurtra. Gondoltam, jó leszel a mai kenyerembe.

hozzávalók:
50 dkg finomliszt
30 dkg kovász
1,5 dkg élesztő
150 g joghurt
 3 ek. olaj
 2 tk. só
 1 tk. cukor
 0,5 dl tej
 0,7 dl. víz

Minden hozzávalót keverőtálba teszek. Végén hozzáöntöm a cukros tejben felfuttatott élesztőt is. 15 percig dagasztom.
Ekkor eszembe jutott, hogy már rég szerettem volna ezt a kerámia tálat kenyér sütésére kipróbálni, amit kicsi lányom csinált nekem még egyetemista korában. Ebben eddig csak muszakát sütöttem. Mivel ez a tál nem kicsi, 25 cm az átmérője és 9 cm magas, így még felszaporítottam a tészta adagját. Ezt már nem mértem, de kb. 10 dkg kovász, 15 dkg liszt és kevés víz került még hozzá. Kissé lágyabb tésztát csináltam, mint az átlagos kenyérnek. Gondolva, hogy elég magas az oldala, majd megtámaszkodik. Tovább dagasztotta a gép még 15 percig.
Mikor duplájára kelt, deszkán gömbölyítem, és a kiolajozott tálba teszem. Abban legalább 1 órát pihen, de félidőben sebet ejtek rajta kereszt formában. Előmelegítem a sütőt 220 fokra. Beteszem a tésztám, de csak 190 fokon sütőm, majd 40 perc után kiborítom, és tepsin folytatja a sülést. Ekkor a tetejét alu. fóliával lefedem, nehogy megégjen. Ugye milyen szépen megnőtt?
Ez azért kell, mert az oldala sápadt maradt. Így további 10-15 percig irul-pirul. Mikor megsült, rácsra teszem és vízzel lepermetezem.
Íme a végeredmény. Ropogós a héja, puha a közepe.

1 megjegyzés:

Orsi írta...

A kenyér természetesen gyönyörű, mint mindig. De ami külön öröm: látom, hogy kezdesz belejönni a blogolásba. Csak így tovább!