2011. február 11., péntek

Zsúrkenyér


Mikor először bagettet sütöttem, nem tudtam, mivel is támasszam meg az oldalát. Néha veszünk olyan dolgokat is, ami kis ötlettel otthon is megvalósítható. Rövid gondolkodás után az alábbi jutott az eszembe. Papírdoboz oldalát összehajtogatom háromszög keresztmetszetűre, majd ragasztószalaggal rögzítem. Végül alu. fóliával bevonom.
Vásárláskor az egyik üzlet polcán megláttam a KUNSÁGI Író Készítményt. Vettem  belőle, hogy kipróbáljam. Rögtön hosszúkás kenyérre gondoltam. Így született meg a fejemben a  zsúrkenyér ötlete.

hozzávalók:
45 dkg finom liszt
30 dkg kovász
2,6 dl író készítmény
1,5 dkg élesztő
10 dkg  margarin
2 tk. só
1tk. cukor

 Kevés író készítménybe teszem a cukrot és felfuttatom benne az élesztőt. A többi hozzávalóval keverőtálba teszem és kb.15 percig dagasztom. Mikor duplájára kelt, deszkára borítom. Kettévágom, hosszúkásra formázom és tepsibe sütőpapírra teszem. Közé és mindkét oldalára helyezem a támaszt. 15 perc után ferdén vágásokat ejtek rajta. Én a sajtvágó kés vékony pengéjével szoktam.
Úgy gondolom jobb, ha az elektromos készülék vízzel nem érintkezik. Még akkor sem, ha az egy jól szigetelt sütő. Ezért nem öntök az aljába vizet, vagy nem teszek be jégkockát. 
Ha a tészta jól megkelt kihúzom a támaszokat, a középső helyére kevés vizet öntök, tetejét pedig vízzel permetezem.
200 fokra előmelegítem a sütőt, majd 180 fokon kb. 30 percig sütöm.
Mikor késznek látom, rácsra teszem, és vízzel lepermezem. Egyenként 45-50 dkg lett. Sajnos nem lettek egyformák, de nem baj. (Az ikrek sem egyforma súllyal születnek)

Az eredmény az, lett amit elképzeltem. Nagyon finom, puha és vékony héjú kenyér. Mikor megkóstoltam, azt az ízt éreztem mint régen (45-50 éve). Emlékszem, iskolai kirándulások alkalmával anyukám ilyen kenyérből készített szendvicset. Kicsit hasonlít az íze ahhoz a  Bucihoz, ami abban az időben kapható volt, csak annak ropogósabb volt a héja. Az egy kerek kb. 30 dkg-os fehér, nagyon finom, óriás zsömlére hasonlított. Nagymamám kedvence volt.

Mikor villanysütőben sütünk, és késznek látjuk az ételt, általában akkor kapcsoljuk ki. Ezt néhány perccel előbb megtehetjük, ugyanis még elég sokáig  forró marad a sütő, és a hőt így tovább hasznosíthatjuk.

Még valami. Akinek hőlégkeverős a sütője, tovább takarékoskodhat. Én azt szoktam csinálni, hogy már jóval korábban elzárom a hőfokszabályzó gombját, és bekapcsolom a hőlégkeverő gombját.
Tudjuk, ez utóbbi plusz 20 fokot jelent. Tehát további 5-8 percig azonos hőt biztosít. Akkor is, ha csak egy tepsi van bent.

Nincsenek megjegyzések: